Piramida żywieniowa to nic innego jak proste i przejrzyste przedstawienie zasad odżywiania i hierarchii produktów żywieniowych. Dzięki takiej pomocy wiemy, co jeść, ile jeść, aby nasz organizm mógł być zdrowy. Od pewnego czasu piramida żywieniowa uległa nieznacznej deformacji, bowiem teraz najniższe jej piętro zajmują regularne ćwiczenia fizyczne, które są najważniejszym elementem zdrowego trybu życia. To od niej należy rozpocząć właściwe żywienie prowadzące do zachowania optymalnego zdrowia. Sprawdź, jak się odżywiać i na co zwrócić szczególną uwagę.

Żywienie w większości polskich domów

Choć świadomość Polaków o właściwym odżywianiu jest dziś rzeczywiście większa, niestety w wielu polskich domach nadal spożywa się za dużą mięsa, białe pieczywo, wędliny i nie zwraca się uwagi na ważność jedzenia ryb, warzyw oraz owoców. Dokładając do tego spożywanie demonów diety, czyli cukru i soli, często słyszymy o częstych problemach ze zdrowiem Polaków. Ten problem wynika pewnie z charakteru tradycyjnych potraw polskich, które często są bardzo tłuste i ciężkie. Oczywiście owe uogólnienia nie stanowią 100% pewności i nie odnoszą się do ogółu. Na szczęście współcześnie coraz więcej Polaków pogłębia swoją wiedzę w zakresie zdrowego żywienia.

Jak należy czytać piramidę żywieniową?

Celem piramidy żywieniowej jest zwrócenie uwagi na to, co powinno znaleźć się w naszej codziennej diecie. Są to dokładnie naukowe opracowania, dlatego można korzystać z nich bez najmniejszych obaw o wiarygodność. Zaspokajanie potrzeb żywnościowych to niezbędna czynność, która utrzymuje nas przy życiu, dlatego warto wiedzieć jakie produkty powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. Graficzne przedstawienie i zebranie tej wiedzy na jednym rysunku jest świetnym rozwiązaniem dla każdego, kto dba o swoje zdrowie.

Dodatkowo obrazowość pozwala na łatwe zapamiętanie kolejności i hierarchii produktów. Dzięki piramidzie żywieniowej bez problemu skomponujemy na każdy dzień diety zdrowe, ale też urozmaicone menu.

potrzeby żywieniowe a piramida żywieniowa

Grupy żywnościowe w piramidzie żywności

Aktywność fizyczna, znajdująca się na samym dole jest najważniejszą kwestią zdrowego trybu życia. Dół piramidy żywieniowej to właśnie to, co najważniejsze dla organizmu i to, czego w naszej diecie powinno znaleźć się najwięcej.

  • Bazą naszej diety koniecznie muszą być produkty zbożowe. Rekomendowane w tym wypadku są produkty pełnoziarniste, czyli dokładnie płatki śniadaniowe z pełnego ziarna, ciemne pieczywo, razowe makarony oraz brązowy ryż. Są one źródłem złożonych węglowodanów, czyli takich, które odpowiedzialne są za wydłużone uczucie sytości. Należy pamiętać o codziennym zjadaniu aż 5 porcji posiłków, które składają się z tego rodzaju produktów.
  • Następnym piętrem w piramidzie żywieniowej są warzywa. Te najlepiej spożywać do każdego posiłku. Minimalna ich ilość to 4 porcje dzienne. Warzywa są cennym źródłem witamin oraz składników mineralnych, a co więcej są bardzo niskokaloryczne. Dlatego właśnie spożywanie dużej ilości warzyw podczas bycia na diecie jest absolutnie niezbędne.
  • Kolejna warstwa istotnej piramidy żywieniowej to owoce. Te powinniśmy spożywać co najmniej 3 razy dziennie. Owoce zawierają cukry proste, które, pomimo tego, że nie są niezdrowe, to jednak są cukrami. Dlatego z ich spożywaniem powinno się uważać podczas diety (chociaż lepiej zjeść jabłko niż czekoladę), a także chorujący na cukrzycę.
  • W naszej codziennej diecie nie może zabraknąć źródeł wapnia oraz białka. Należy pamiętać więc o 2 porcjach nabiału dziennie. Do nabiału zaliczamy wszelkie produkty, które w swoim składzie mają mleko, czyli takie jak ser, czy jajko, które posiada wiele białka.
  • Mięso, ryby oraz rośliny strączkowe to grupa żywności znajdująca się na samej górze piramidy. Nie bez powodu znalazła się ona właśnie w tym miejscu. To bowiem produkty żywnościowe, które są ważne w naszej diecie, niemniej spożywać należy ich w najmniejszych ilościach w stosunku do wcześniej wymienionych produktów. Mięso spożywamy więc nie częściej niż 3-4 razy dziennie. Doskonałą alternatywą mięsa są ryby oraz rośliny strączkowe.

Szczególnie polecane są tłuste ryby morskie zawierające cenne kwasy tłuszczowe omega-3.

Podsumowanie

Piramida żywieniowa zakłada spożycie 2000 kalorii dziennie. Oczywiście ta wartość może ulec zmianom w zależności wieku, a także rodzaju wykonywanej pracy. Osoby, które prowadzą bardziej aktywny tryb życia powinny spożywać więcej. Często też ogranicza się spożywane kalorie w wypadku osób będących na diecie. Zachęcamy zatem do tego jakże prostego sposobu dowiedzenia się, co jest ważne dla naszego zdrowia!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *